Jobba med Socialdemokraterna

Politiken i Sverige har alltid intresserat både vuxna såväl som ungdomar. Att ha kunskap om hur landet sköts och vilka partier som finns är viktigt för att du ska kunna ta rätt val när det är dags att välja vilket parti som ska styra Sverige.

Socialdemokraterna är ett av de största partierna i Sverige. Om deras politik tilltalar dig finns det möjlighet att engagera sdg i politiken, såväl som att jobba för Socialdemokraterna helt och hållet. På deras hemsida kan du hitta ett flertal lediga tjänster just nu och se vilken som passar dig bäst. En stor fördel med att arbeta inom politiken idag är att mycket kan skötas från distans. Om du inte har ett eget kontor i hemmet kan du t.ex. använda dig av Helio för att hitta kontorsplats eller coworking runt om i Stockholm. Helio erbjuder även fina mötesrum och rum för konferens om ni är en större grupp som vill träffas och diskutera politik.

Vad kan man arbeta med?

Vad du kan arbeta med och vilken tjänst som passar dig beror naturligtvis på vilken tidigare kunskap, utbildning och erfarenhet du har inom ämnet. På deras hemsida idag kan du t.ex. hitta arbeten som passar alla olika nivåer, t.ex. arbeten inom partistyrelsens kansli, men också mindre sidoorganisationer. Det enda du behöver göra är att skicka in din ansökan precis på samma sätt som du söker vilket annat jobb som helst.

Det är långt ifrån alla som faktiskt kan arbeta inom politiken. Därför har Socialdemokraterna många andra sätt som du kan engagera dig på. Du kan t.ex. ge ett bidrag, bli månadsgivare eller gå en medlemsutbildning. Du kan också delta i studier eller gå en politik ämnesutbildning.